Inspiratie artikel over een reis naar Oost-Europa

Een Roadtrip door het Oostblok

Blog / 14 januari 2020

Eindelijk zomer! Hier had iedereen het hele jaar naar uitgekeken! Er stond dan ook een groot uitzwaai comité klaar bestaande uit ouders, broers, zussen, vriendjes, vriendinnetjes, oma’s en opa’s. Het leek alsof we voor 10 jaar weg gingen.

We waren de hoek nog niet om of de eerste regendruppels vielen al uit de lucht. Slecht nieuws want we zouden nog dik 4 weken moeten doorbrengen in onze verlengde 9-persoons Volkswagen..

Door de Alpen

De eerste stop was Luxemburg. Onderweg hadden we om beurten door middel van een megafoon onze ideeën voor de reis gedeeld. Na Luxemburg zijn we via Nancy naar Zürich gereden. Hier hebben we een aantal heerlijke dagen doorgebracht in de stad en aan het water van de Zurichsee. Een super idyllisch meer gelegen aan de rand van de stad.

Na Zürich hebben we ervoor gekozen om dwars door de Alpen naar onze eerste stop in Italië; Verona te rijden. Daar stonden we uitstekend voorbereid met onze korte broekjes te rillen op de top van de Julierpass, maar na een soort sneeuw/ijsballen gevecht groeide de behoefte naar zon, zwembadje en een cocktailtje.

Venetië

Na een paar heerlijke dagen aan het populaire Gardameer en Verona, zijn we rustig doorgereden naar een van de hoogtepunten van de trip; Venetië. Die middag lopen we de winkel uit met 2 grote watermeloenen en een flesje prosecco dat we later die avond open knalden op het beroemde St. Marcus plein. De legendarische dag erna zou de Roadtripboeken ingaan. Verkleed als piraten trotseren we de kanalen van Venetië in rubberbootjes met onze slippers als peddels. Er zijn die dag denk ik meer foto’s gemaakt van onze bootjes dan de San Marco basiliek.

Kroatië

We vervolgde onze Roadtrip richting Kroatië met als eerste stop Porec. Na een heftig stapavondje kwam iemand met het geweldige idee voor de ‘zwembad special’. We begonnen bij het 3 sterren etablissement dat naast de deur lag. Incognito met een zwembroek en overhemd glipten we overal naar binnen en hebben de zwembaden zoet/zout, sauna’s en jacuzzi’s van verscheidene klasse hotels mogen testen. Met gerimpelde vingers en rode ogen reden we door naar onze volgende bestemming Medulin. Hier hebben we de hele dag doorgebracht met waterskiën om vervolgens uitgeput te genieten van een halve liter koud bier. Dit moment typeerden onze Roadtrip; maximaal chillen, doen wat we leuk vinden en genieten van een lekker biertje.

Bosnië

Na Kroatië zijn we doorgereden naar Bosnië waar we de echte Oostblok cultuur konden proeven. Een paar dagen daarvoor hadden we een kapotte filmcamera op de kop kunnen tikken en RTC in het leven geroepen. RTC (Roadtrip Television Company): Het jonge en innoverende Nederlandse televisieprogramma dat een groep van 8 jongeren volgt in hun culturele reis door Europa. Hele nep interviews werden afgenomen met een camera, die op geen enkele manier teken van leven gaf en de deuren van voetbalstadions, zélfs parlementsgebouwen gingen voor ons open!

De terugreis 🙁

Na onze avonturen in Bosnië hebben we het rustiger aan gedaan. Via Boedapest naar Bratislava en Praag gereden, en vanuit Praag in één ruk doorgereden naar huis. Maar hier in een volgende blog meer over!

Ook op een onvergetelijke Roadtrip geweest en wil jij ook je verhaal delen? Sharing is caring, wij zijn benieuwd:)!

Kun je niet wachten om op roadtrip te gaan?

Met een bus, camper of auto van GoRoadtrip ga je zorgeloos de weg op voor een onvergetelijke vakantie!